Připravujeme

Momentálně nepřipravujeme žádné konference.

Realizované

Co přinesou změny v legislativě pro terénní a ambulantní služby v roce 2024?
Datum konání: 19.9.2023

Jaké změny jsou nutné pro správné fungování terénních služeb v České republice
Datum konání: 17.5.2023

Cílem sekce je

Zprostředkovat výměnu informací mezi poskytovateli a odborníky z řad MPSV, krajských úřadů, inspektorů i vzájemně mezi sebou

Připravovat odborné semináře, konference a pravidelná setkání sekce

Informovat své členy o změnách legislativy a jiných důležitých skutečnostech týkajících poskytování dané služby

Podílet se na vzdělávací a publikační činnosti APSS ČR

Členem terénní sekce se člen APSS ČR nestává automaticky, ale na základě vyplněného a odevzdaného dotazníku. Kontakt uvedený v dotazníku (e-mail osoby, která má v dané organizaci terénní služby ve své kompetenci) bude zařazen do adresáře a budou na něj průběžně zasílány informace vztahující se k poskytování terénních služeb sociální péče. Stejná osoba bude mít přístup do intranetu, terénní sekce APSS ČR. Dotazník lze poslat poštou na adresu APSS ČR, Vančurova 2904, 390 01 Tábor, nebo e-mailem na: viceprezident2@apsscr.cz.

Vznik sekce

21. 06. 2023

Prezidium APSS ČR jmenovalo předsedkyní sekce Mgr. Marii Jarošovou.

30. 06. 2020

Vyšlo první číslo příručky "Jak propojit teorii s praxí v pečovatelských službách" autorů Mgr. Marcely Hauke, Mgr. Marie Jarošové a Ing. Renaty Kainráthové.

17. 06. 2020

Prezidium APSS ČR opět jmenovalo předsedkyní sekce Mgr. Marcelu Hauke.

09. 05. 2019

Ve Šternberku vznikla první krajská pobočka sekce.

12. 12. 2018

Místopředsedou sekce byl zvolen Jiří Boháček. Svůj post posléze obhájil i v roce 2021.

2016

Předsedkyní sekce byla zvolena Mgr. Marcela Hauke.

2010

Z podnětu terénní sekce vzešla i vůbec první odborná publikace, kterou APSS ČR vydala, kniha Pečovatelská služba v České republice.

11. 2009

Valnou hromadou APSS ČR byla zvolena ing. Renata Kainráthová viceprezidentkou pro terénní sekci. Svůj post posléze obhájila i v letech 2012, 2015, 2018 a 2021.

10. 2009

Na konferenci „Pečovatelská služba v roce 2010“ jsme mohli oznámit, že se členská základna od vzniku sekce rozrostla o téměř 50 nových členů.

03. 2009

Sekce se vyčlenila z podnětu stávajících členů APSS ČR, kteří kromě pobytových služeb poskytovali i služby terénní. První předsedkyní sekce byla Mgr. Marcela Vítová. Na tomto prvním setkání v březnu se sešla většina z tehdejších 112 členů. Předsedou sekce se posléze stal Ing. Mgr. Oldřich Haičman.

Aktivity

Sekce připravuje každoročně konference a v rámci výročního kongresu poskytovatelů sociálních služeb semináře a workshopy. Vedení sekce a řada členů jsou zapojeni do různých aktivit a pracovních skupin; sekce také iniciovala několik jednání u kulatého stolu, kde společně s odborníky a zástupci MPSV hledala východiska při řešení aktuálních problémů, jako je naplňování standardů kvality, inspekce či výklad některých pojmů a požadavků legislativy. Členové sekce se mohli v r. 2010 a 2012 zúčastnit studijní cesty do rakouského Welsu, kde navštívili několik zařízení sociálních služeb a také veletrh Integra zaměřený na potřeby osob se zdravotním postižením, jejich rodin a lidí z oboru sociální a zdravotní péče. Plán činnosti terénní sekce vychází z potřeb a požadavků členské základny. Zaměřujeme se na oblast naplňování kritérií standardů kvality v terénních službách. Ve spolupráci s MPSV a externími inspektory pořádáme setkání na toto téma, budeme spolupracovat na tvorbě druhových standardů pro terénní služby sociální péče. Další oblastí, na kterou se zaměřujeme, vychází ze skutečnosti, že 80% osob s demencí žije v domácím prostředí a je tedy velmi častou cílovou skupinou poskytovatelů terénních služeb. Rádi bychom zpracovali kritéria kvalitní péče pro osoby s demencí v domácím prostředí (obdobu certifikace Vážka v pobytových službách). Prvním krůčkem k tomuto cíli je jistě kniha „Když do života vstoupí demence aneb Praktický průvodce péčí o osoby s demencí nejen v domácím prostředí“ autorky Marcely Hauke společně s několika dalšími odborníky. Kniha je určena nejen odborné, ale i laické veřejnosti.

Některé oblasti, kterými se sekce zabývá:

Inspekce kvality v sociálních službách

Standardy kvality, individuální plánování

Zkušenosti a způsoby práce, dobrá praxe u nás i v okolních zemích

Změny v legislativě, smlouvy o poskytování služby

Management a financování služeb

Tvorba metodik, sjednocení postupů, specifika v terénní službě

Problematika využívání příspěvku na péči

Komunikace s klientem, rodinnými příslušníky

Domy s pečovatelskou službou – umisťování, statut DPS, nevyužívání služeb, výpověď z bytu

Domácí zdravotní péče

Vzdělávání

Ing. Renata Kainráthová

Viceprezidentka pro terénní služby, průvodce SQSS

Pečovatelská služba a denní stacionář G-centrum Tábor, Lidická 2355, 390 03 Tábor

kainrathova.r@centrum.cz


+420 602 164 181

Po studiu na Střední průmyslové škole strojní v Šumperku absolvovala Vysoké učení technické v Brně, Fakultu strojní, obor ekonomika a management. V roce 2002 nastoupila do G-centra Tábor, nejprve jako vedoucí provozního úseku domova pro seniory, od roku 2003 jako vedoucí pečovatelské služby a denního stacionáře. V letech 2007–2008 absolvovala vzdělávací program Iniciální vzdělávání průvodců v zavádění standardů kvality a od roku 2010 se věnuje lektorské činnosti se zaměřením na standardy kvality a poskytování terénních služeb. Je spoluautorkou několika odborných publikací a byla členem expertních týmů projektů MPSV Inovace systému kvality sociálních služeb a Zvyšování kvality systému sociálních služeb prostřednictvím vytvoření kvalitního systému dalšího vzdělávání pracovníků v sociálních službách a projektu APSS ČR Sociální služby odborně. Je certifikátorkou Značky kvality pečovatelské služby.

Mgr. Marie Jarošová

Předsedkyně sekce

Sociální služby Města Milevska, 5.května 1510, 399 01 Milevsko

reditelka@socsluzbymilevsko.cz


+420 606 200 311

Jiří Boháček, MBA

Místopředseda sekce

Hewer, z. s., Černokostelecká 2020/20, 100 00 Praha

bohacek@hewer.cz


+420 777 190 950